onsdag 24 mars 2010

Renskavgryta

Igår lagade jag och Kalle renskavsgryta, så jag tänkte visa hur man gör! När jag bodde hemma åt vi ofta det här. Renskaven köpes fryst i butik och kostar kanske 30-35 kronor per förpackning, man behöver inte tina den. Renkött är gott och magert med mycket smak!

Här är ingredienserna i grytan, en förpackning renskav, matlagningsgrädde, viltfond och soja. Detta är grunden, sedan kan man ha i lite allt möjligt, jag har provat med sambal oelek en gång, det var ganska gott, man kan annars ha i oliver, paprika, spenat, svamp exempelvis. Ikväll blir det med kantareller och syltlök.

Jag hackar kantarellerna...

Vi brukar göra fullkornsris, vilket tar ganska mycket längre tid än vanligt ris, så börja med det.

Jag skär lök till salladen. Koncentration...

Kalle fotar detaljer i köket under tiden jag hackar... Fönstret...

En godisskål jag fick av min syster i inflyttningspresent. Hon är så söt!

Tändsticksaskar som jag har fixat till lite.

När man hettat upp olja i grytan slänger man i den hackade renskaven.

När den är tillräckligt uppstekt har man i matlagningsgrädden.

Sedan har man i kryddorna, sojan och fonden. Jag använder inga direkta mått, man får smaka sig fram, men jag brukar vilja ha så pass mycket soja att den får färg. Kryddor man kan använda är exempelvis vitpeppar, herbamare, salt, peppar, enbär, persilja... Lägg i syltlöken och kantarellerna sist, precis innan servering, annars blir de trista...

Här är sedan resultatet! Det är gott med lingonsylt till!

Här ser ni allt annat, salladen kom med på ett hörn. Den gjorde jag på gurka, tomat, babyspenat, rödlök och cachewnötter. Den passar bra med crema di balsamiko.

Ha en trevlig kväll!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar